Aktivitetskatalog

AKTIVITETSKATALOG

Aktiviteter til børnehaver

Gæt Stedet

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.

 

Udforsk rum og legeplads og find steder, som det andet hold skal gætte alene ud fra et lille billede.

 

Målgruppe

3-6 år. 

Tidsforbrug og forudsætninger

10-45 minutter. 

Materialer

2 tablets.

 

Beskrivelse

Legen er god til at træne opmærksomhed og sans for deltaljer. Den kan leges omkring institutionen eller andre uderum.

 

Gættelegen kan udføres således

  1. Opdel børnegruppen i to ikke alt for store hold og giv hvert hold en tablet.
  2. Hver gruppe skal nu gå rundt udendørs og tage 3 billeder hver. Billederne skal ikke tages alt for tæt på, men heller ikke for langt væk fra motivet.
  3. De to grupper mødes og hver gruppe viser et billede frem ad gangen. Den anden gruppe skal nu gætte præcist, hvor det er taget.

Sørg for at alle får lov at tage et billede i løbet af legen. Det er en god ide at slette billederne fra runde til runde for ikke at skabe forvirring og for at frigøre plads på tablet’en.

 

Varianter

  • Når grupperne kommer tilbage med de 3 billeder, bytter de tablet, og skal nu gå ud og tage et matchende billede, hvis de kan finde de oprindelige steder. Efter lidt tid mødes grupperne og skal nu vise de matchende billeder til hinanden og fortælle om hvad det er, og hvor de er fundet.
  • Hvis der er begrænset tid til rådighed, kan fagpersonalet have taget billederne, som børnene skal gætte, men dette gør legen knap så værdifuld, da det er tanken, at det er børnene selv, der skal aktiveres.

Kort og GPS

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.  

 

Lær børnene at finde vej, se på kort og lære om afstand ved brug af den indbyggede kortfunktion eller apps som Geocaching.

 

Målgruppe

4-6 år. 

Tidsforbrug og forudsætninger

10-60 minutter.

Kræver ingen forberedelse, men grundlæggende kendskab til kort og GPS funktionen.

Materialer

Tablet eller smartphone.

 

Beskrivelse

Hjælp børnene med at se verden fra en anden vinkel, end de er vant til, eller besøg steder rundt om i verden, der ellers er svært tilgængelige.

 

Kort

På alle smartphones er der en indbygget kort app. Med den kan I sammen se verden i fugleperspektiv. I kan finde institutionen, børnenes hus, velkendte turistattraktioner eller måske der, hvor dronningen bor. I kan arbejde med afstande, se på forskellen mellem by og land og derigennem få en forståelse for, hvordan verden hænger sammen.

Hvis I bruger appen Google Maps, kan I vælge at skifte til ”Street view”. Det betyder, at I kan gå rundt i området, og se det fra gadeniveau. Det virker dog ikke alle steder.

 

GPS

Når I skal på tur, kan I prøve at indtaste jeres destination ind i kort appen. Husk at angive at I er til fods, så I så vidt muligt holder jer til stier frem for veje.

Hvis I skal en tur til det lokale vandhul, kan I f.eks. finde ud af, hvor frøerne bor på kortet, og lade tablet eller telefon guide jer derned. Sørg så vidt muligt for at lade børnene følge anvisningerne, der gives.

 

Geocaching

Væk den indre skattejæger i børnene og tag på geocaching tur.

Geocaches er små skate, der er gemt rundt omkring i hele verden. Bare omkring fx Aalborg er der over 1800 geocaches gemt. Det handler kun om at finde dem – De skal efterlades samme sted, når i går videre.

Læs hvordan I let kommer i gang på www.geocaching.dk

Geocaching handler om udforskning, bevægelse, at opdage nye steder man normalt ikke ville se og ikke mindst at have det sjovt. Hvis I får lyst, er det også muligt at lave jeres egen geocache, som andre kan finde. 

 

Brug af kort og GPS kan give anledning til en god snak om, hvordan teknologien egentlig virker. Hvor får tablet og telefon alle de billeder fra, og hvordan ved den mon, hvilken vej vi skal gå?

Livet i redekassen

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.  

 

Følg med i livets gang i redekassen. Fra den sættes op til fuglene flytter ind, lægger æg og får unger, til de flyver fra reden.

 

Målgruppe

3-6 år. 

Tidsforbrug og forudsætninger

5 - ? minutter. 

Materialer

Redekasse med kamera.

Skærm til fremvisning af video fra fuglekassen.

 

Beskrivelse

Denne aktivitet vil kunne indgå i mange slags naturprojekter og kan understøttes med et besøg fra Dansk Ornitologisk Forening (DOF). De har ”fuglevenner”, der tager ud til børnehaver med en fuglekuffert og viser frem og fortæller om fugle. Kontakt Anni Guldberg Madsen på 40217512 eller anniguldberg@gmail.com for at aftale nærmere om besøg fra en fugleven.

  1. Anskaf og opsæt en redekasse med kamera. Redekassen skal gerne sættes op i løbet af vinteren eller tidligt forår.
  2. Forbind kameraet til en skærm. Det må gerne være en skærm, der står tændt hele dagen, så børnene kan følge med, når de har lyst.
  3. Afvent at fuglene flytter ind i løbet af foråret.
  4. Følg med, når fuglene bygger rede, udruger æg, fodrer ungerne, og se ungerne flyve fra reden.

Husk at klargøre redekassen ud på efteråret, så den er klar til næste sæson. 

Undersøg de små ting

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.  

 

Kom helt tæt på de små ting ved hjælp af mikroskoper af forskellig art. Se nærmere på bænkebiderens mave, tag et kig i den rådne træstub eller måske under overfladen i vandhullet.

 

Målgruppe

3-6 år. 

Tidsforbrug og forudsætninger

5-60 minutter. 

Materialer

Mikroskop (Easiscope, snakecam eller lignende)

Tablet (alt efter hvilket mikroskop, der anvendes)

 

Beskrivelse

De nye mikroskoper gør det nemt at undersøge ting og steder, der tidligere var svære at komme tæt på. Mikroskoperne kan anvendes som en del af et forløb, eller hvis der pludselig opstår interesse for at se nærmere på et dyr, blad eller noget helt tredje.

 

Easi-Scope

Easi-Scope er et mikroskop, der ligner et æg. Det placeres over det, du gerne vil undersøge, og sender trådløst et billede til den tilkoblede tablet. Det er nemt at tage et billede direkte fra mikroskopet, der sendes til tablet'en. Mikroskopet er specielt velegnet til at undersøge flade objekter eller små levende dyr. 

Anvendes med appen "xploview".

Se Easi-Scope hos Hippomini

 

SnakeScope

SnakeScope består af en lille skærm med en formbar ledning med et monteret kamera for enden. Det kan komme ind i revner og sprækker, under vandoverfladen eller andre steder, der normalt er ufremkommelige.

Se SnakeScope hos Hippomini

 

De mange spørgsmål

Der er næsten altid et spørgsmål, der giver anledning til at undersøge mere.

  • Hvad er det, der ligner diamanter, vi kan se, der sidder på mariehønen? Det kunne være et sandkorn. Sammenlign med de andre fra sandkassen. 
  • Hvor mon sandkornet, vi fandt i snefnugget, kommer fra? Helt fra Sahara? 
  • Hvordan ser snefnugget egentlig ud tæt på? Hvorfor mon de alle er forskellige? 
  • Vi har hørt, fluen smager med sine fødder. Hvordan mon de ser ud tæt på? 

 

Giv tid og plads til, at børnene kan fundere over spørgsmål og svar, og hjælp dem, hvis de har brug for det. Forsøg så vidt muligt at stille åbne spørgsmål, der giver mulighed for undring og optagethed.

 

Gå på opdagelse med metaldetektor

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.  

 

Under overfladen ligger alverdens ting gemt. Kapsler, mønter eller måske endda større skatte. Gå på opdagelse, og se hvad der dukker op.

 

Målgruppe

4-6 år. 

Tidsforbrug og forudsætninger

15-60 minutter. 

Materialer

Metaldetektor

Vejledning til metaldetektor

 

Beskrivelse

Anvendelsen af metaldetektor kan bruges i flere typer af forløb. Når der arbejdes med skralde-tema, giver det mening at se, hvad der gemmer sig under jordoverfladen. I et natur og science forløb kan metaldetektoren bruges til at undersøge, hvad der er lavet af metaller, og hvad der er organisk materiale.

Eksempler på anvendelse:

 

Skralde-tema 

Gå på tur med skovl og metaldetektor. Når den giver udslag, kan I se, om I kan finde, hvad det er, der gemmer sig. Tag en snak om, hvor lang tid det tager for ting at blive nedbrudt, og om hvorfor ting, der bliver begravet, ikke bare forsvinder med det samme.

Kan evt. kombineres med en gåtur, hvor I samler skrald.

 

Science

Find en masse forskellige objekter og placèr dem på en lang række. Lad et barn føre metaldetektoren hen over det første objekt og undersøg, om den giver lyd fra sig. Tag en snak om, hvorfor der er lyd, eller hvorfor den udebliver og prøv at finde frem til, hvilken komponent i det valgte objekt, der giver udslaget.

 

Arkæolog for en dag

Kan kombineres med et forløb om f.eks. vikinger eller historiske personer og/eller folkeslag. Fortæl om hvordan de blev begravet, og hvordan mange af tingene stadig findes i jorden, og bare venter på at blive opdaget.

Tag metaldetektoren med på tur og undersøg, hvad I kan finde. Sørg for at I kan grave op til 30 cm ned, hvor I leder. I finder måske ikke den nye store vikingeskat, men hvem ved, hvad der ellers dukker op...

 

Dyrekort

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.  

 

Lav et nyt dyrekort hver gang et barn finder et dyr, der hidtil ikke er opdaget. Dyrekortet viser et billede af dyret, hvem der har opdaget det og dyrets navn. Hvem finder det næste?

 

Målgruppe

3-6 år. 

Tidsforbrug og forudsætninger

15-60 minutter. 

Kendskab til PicCollage eller Book Creator en fordel, men ikke et krav.

Materialer

Tablet

PicCollage, Book Creator eller lignende.

 

Beskrivelse

Dyrekort er en sjov aktivitet, der handler om at finde nye hidtil uopdagede dyr.

  1. Når et barn finder et nyt dyr, skal I finde ud af, hvad det er for et. I kan bruge bøger, e-bøger, google søgninger eller apps, hvis I ikke kan genkende dyret.
  2. Hvis dyret indtil nu ikke har et opdagelseskort, skal der laves et. Det består af et billede af dyret, et billede af barnet og navnet på dyret. Hvis dyret har et specielt navn som f.eks. admiralsommerfuglen, kan I vælge at sætte et billede af en admiral på også. Det gør det lettere at huske navnet.
  3. Opdagelseskortet printes i ca. A5 størrelse og sættes op på en stor væg.

 

Udstillingsvæggen fungerer som et opslagsværk, og det, at barnet får sit ansigt på, gør det ekstra spændende at gå opdagelse efter nye dyr.

Undersøgelsesprocessen, når et nyt dyr finds, styres af fagpersonalet. Nogle er nysgerrige på de latinske navne og hvordan sommerfuglen forpupper sig, mens andre nøjes med navnet. I skal gøre det, der giver bedst mening for jer.

Et dyrekort kunne se sådan ud: 

Dyrekort

Find et fly

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.

 

Stort set alle har set børn i institutionen kigge op i luften, og pege på en flyvemaskine højt oppe over skyerne. I kan få information om flyvemaskinerne ved brug af appen FlightRadar24.

 

Målgruppe

3-6 år.

Tidsforbrug og forudsætninger

5-15 minutter. 

Materialer

Tablet eller smartphone

App: Flightradar24 Flight Tracker (I den gratis version er der reklamer)

 

Beskrivelse

Når et barn opdager en flyvemaskine oppe på himlen, kan I hurtigt få en masse information om flyet, der kan give grundlag for en god snak med børnene.

  1. Åbn app’en Flightradar24 Flight Tracker (første gang skal der gives oplysninger om din placering).
  2. Find flyet I har opdaget på himlen. Ofte er der kun et eller to i nærheden på samme tid.
  3. Vælg flyet og se, hvor det kommer fra, og hvor det er på vej hen.
  4. Se også et billede af flytypen.
  5. Under ”More info” kan I få informationer som fx højde og fart og hvor flyet er registreret.
  6. Under ”Route” kan I se flyets rute tegnet ind på et kort.

 

Hvis I ved, at et barn fra institutionen, er på vej på ferie, og I kender afgangstidspunktet, kan I vælge at følge flyet fra start til slut og måske snakke lidt om de forskellige lande, der flyves over på vejen.

 

Lav selv en temabog

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.

 

Lad børnene arbejde med at lave deres egne bøger om dyr, årstiderne eller andet. Valget er dit.

 

Målgruppe

4-6 år.

Tidsforbrug og forudsætninger

20 -? minutter. 

Det er en fordel at have kendskab til Book Creator på forhånd.

Materialer

Tablet

Book Creator

 

Beskrivelse

Tag udgangspunkt i børnenes interesser, og lær dem, hvordan de kan forevige det, de er optaget af, i form af en bog. Hvis bogen bliver god, kan I vælge at udgive den, så andre kan læse den.

Typisk vil denne aktivitet knytte sig til en optagethed eller et forløb i institutionen, der allerede er i gang, men udviklingen af bogen kan også været målet i sig selv.

Lav f.eks. en bog om:

  • Et dyr der optager børnene
  • Udviklingen fra æg til haletudse til frø
  • Årstiderne
  • Vejret
  • Livet i vandhullet

 

Bøgerne kan laves som forberedelse, men også som en dokumentation af en oplevelse i har med børnene.

Det er muligt at tilføje tekst, billeder, video og lyd til hver enkel side.

 

QR Safari

Aktiviteten er udviklet af Det Digitale Kompas, Aalborg Kommune.

 

Scan QR koden og find ud af hvilket dyr, der gemmer sig bag.

 

Målgruppe

2-5 år.

Tidsforbrug og forudsætninger

15-60 minutter.

Afholdes aktiviteten udenfor, bør der afsættes tid til at laminere 

Materialer

Tablet

QR koder og dyr

 

Beskrivelse

Gå på opdagelse og se hvilke dyr, der gemmer sig bag QR koderne. En nem aktivitet der kan give anledning til gode snakke om både dyr og teknologi. 

Aktiviteten egner sig til at lave på legepladsen eller i skoven, men kan også udføres indenfor. 

 

Forberedelse

1. Print "QR koder og dyr"

2. Laminer eventuelt arkene for bedre holdbarhed, eller hvis aktiviteten afholdes udenfor.

3. Hæng arkene med dyr op forskellige steder. Oppe i et træ, inde i en busk, eller hvor det giver mening. Tilpas dyrenes gemmesteder børnegruppens alder. 

4. Hæng QR koderne op rundt omkring.

 

Aktivitet

Alt efter hvor mange tablets, der er til rådighed, inddeles børnene i mindre grupper. De skal nu åbne kamera app'en og finde en QR kode. Når kameraet peger på en QR kode, fremkommer en lille notifikation øverst på skærmen. Tryk på den, og der kommer et dyr frem på skærmen. 

Sæt navn på dyret og undersøg om I kan finde ud af, hvor dyret gemmer sig ude på legepladsen eller i skoven. Når dyret er fundet, kan I gå på jagt efter en ny QR kode at scanne. 

Lad et nyt barn styre tablet'en, hver gang et dyr er fundet. 

 

Dialog og læring

Aktiviteten giver mulighed for at spørge ind til og tale med børnene om de forskellige dyr. Hvor mon de bor, hvad spiser de, er de mon farlige eller fredelige? 

De ældre børn kan måske begynde at genkende ordene, der står under QR koden og under dyrene. 

Det kan også være at enkelte er nysgerrige med hensyn til, hvordan en QR kode egentlig fungerer.

Bliv klogere på QR koder i artiklen "Hvordan laver man en QR kode?" på Helpdesken.dk

 

Løb og andre aktiviteter

Teknik-krea aktivitet

Udviklet af: Daniel Graungaard, Tine Skovbo Bunk & Mette Ozol i forbindelse med et seniorkursus i FDF, 2018.

 

Formål

Formålet med aktiviteten er, at deltagerne bliver introduceret til forskellige tekniske "dimser" (Lego Mindstorm, Makeymakey, Creopop og Littlebits). Deltagerne får ydereligere mulighed for at tænke disse dimser ind i naturaktiviteter.

OBS. Denne aktivitet forudsætter investeringer i Makeymakey, CreoPop Pens, Lego Mindstorm og Littlebits.

Aktiviteten er anbefalet til 16-20 personer.

Antal hold anbefalet: 4.

 

Materialer

  • Kontorting
  • Computere
  • Littlebits
  • Makeymakey (Invention kit)
  • CreoPop Pen
  • Scratch
  • Lego Mindstorm (og telefon med appen NXT Remote Control installeret)

 

 

Introduktion

Deltagerne skal introduceres kort til de forskellige "dimser", og skal derefter to og to vælge en af opgaverne. Disse opgaver skal løses ved hjælp af "dimserne". Aktiviteten varer i ca. 3 timer, og efter hver 45 minutter anbefales det at holde en pause, hvor der fx leges en leg, og derefter kan nye par dannes.

 

 

Aktiviteterne

  1. Lav et morsesystem af Littlebitts, og mors "Naturen er fed".
  2. Lav en offroad robot i Lego Mindstorm, der kan køre på en sandet og stenet skråning (ikke i mudder).
  3. Lav et naturspil med Scratch (nemt programmeringssprog som kan findes her) og Makeymakey.
  4. Find dit favoritspil på internettet og lav en kontroller, der udelukkende består af ting, du finder i naturen.
  5. Lav en vægt i Littlebits, der kan bestemme vægt-rækkefølgen på de medfølgende ting.
  6. Lav en Littlebits der stimulerer et græsstrå, der svejer i vinden (den må gerne kunne køre rundt).
  7. Byg en dyrefælde af Littlebits og din smartphone.
  8. Byg en fugle-fodringsmaskine i Lego Mindstorm.
  9. Byg en Lego Mindstorm der kan samle skrald i naturen.
  10. Byg noget valgfrit til naturlandskabet med CreoPop Pen.

 

Multimedieløb

Udviklet af: Daniel Graungaard, Tine Skovbo Bunk & Mette Ozol i forbindelse med et seniorkursus i FDF, 2018.

 

Formål

Formålet med løbet er, at deltagerne oplever, og lærer, at lave poster/aktiviteter med billeder, lyd og video, der formidles via en smartphone.

Antal personer anbefalet: 16-20.

Antal hold anbefalet: 4.

 

Materialer og Apps

  • Computer
  • Smartphone
  • Apps:
    • Travel Tales: GPS baseret app til audio guides der automatisk afspiller lys baseret på lokation.
    • Picture This: App til automatisk at genkende planter ved at tage billeder af dem.
    • Jotform.com: servies til at lave nye fancy formler, kan tage imod upload filer og overføre disse til Google Drive og Dropbox automatisk. 
    • Google form: Let måde at tage imod svar på, også fra poster.

 

 

Introduktion

I dette løb skal deltagerne bruge et kort til at finde de forskellige poster. I den første del skal deltagerne ud på et løb lavet af arrangørerne. Denne del tager omkring 2 timer med posterne fra denne opgave. I den anden del skal deltagerne prøve selv at lave poster med de erfaringer, som de har fået fra den første del af opgaven, dette tager ca. en times tid og deltagernes poster varer ca. 10 minutter. I den tredje og sidste del skal deltagerne selv ud på det løb, som de har lavet. man kan evt. tilføre points til posterne.

 

Del 1: Arrangørernes poster

Posterne er markeret med stor skrift, hvor navnet står først og i parentesen står det estimerede tidsforbrug. I postbeskrivelsen vil forberedelsen stå øverst, og under det vil selve posten stå.

 

Post 1: Billede-lyd match (15 min)

Forberedelse

I denne post skal man med appen Travel Tales lave 5 poster, som afspiller en lyd, som man kan associere med noget, der hvor man har placeret posten. Derefter skal man tage billeder af tingene og uploade billederne til internettet (fx med imgur.com). Derefter skal man lave en QR kode, som linker til albummet (fx med qr-code-generator.com).

Selve posten

Deltagerne skal scanne QR koden, og skal derefter bruge et kort, hvor de 5 poster er markeret til at finde dem. Går man ind i posten med GPS, spiller en lyd på telefonen. Denne lyd skal matches med et billede, som deltagerne har fået lavet på forhånd. Fx da de læste QR koden.

 

Post 2: Kend planten (10 min)

Forberedelse

I denne post skal en arrangør tage billeder af forskellige typer planter, træer, blade, mos, lav mv. Man kan evt. også forberede nogle spørgsmål, som man kan stille deltagerne.

Selve posten

Nu skal deltagerne finde planterne og identificere dem med appen PictureThis og bruge Google til at finde brugbare oplysninger om planten (fx specifikke kendetegn og ting man skal være opmærksom på).

 

Post 3: Følg efter (10 min)

Forberedelse

Denne post kræver, at en arrangør går en tur med et kamera/telefon, og filmer turen med kameraret, så det ser ud som om, at kameraet er i 1. persons perspektiv. På turen skal der være nogle ting, som ikke hører hjemme, der hvor man går (fx grandgren hængende fra et træ i en bøgeskov, skrald, osv.)

Selve posten

Denne video skal gives videre til deltagerene, som selv skal gå ruten. Når deltagerene er færdige med ruten, skal de svare på et spørgeskema, som de får udleveret til slut.

 

Post 4: Årets gang i naturen (20 min)

Forberedelse

Ingen forberedelse til denne post.

Selve posten

Deltagerene skal lave fire billeder/lyd/videoer der beskriver/viser de fire årstider i naturen.

 

Post 5: Nature Techs automatiske navigationssystem (10 min)

Forberedelse

I denne post skal en arrangør gå en tur og fortælle til en diktafon, hvilken rute arrangøren tager, fx arrangøren går til venstre ved et kryds.

Selve posten

Lydfilen skal gives til deltagerne, og så skal deltagerne forsøge at gå ruten. Her kan man have en arrangør ved enden af ruten, så man sikrer, at der ikke bliver taget genveje.

Vores deltagere fik denne instruktion:

Åben Traveltales og gør følgende:

1. Tryk på "start" i nederste venstre hjørne.

2. Tryk på "hent tur på internettet".

3. Vælg "Traveltales DK".

4. Vælg "Nature Tech SKS".

5. Tryk på "Start turen".

6. Tryk på play symbolet i midten af skærmen.

7. Slå lyd og GPS til på telefonen.

8. Tryk på kortet og begynd udførelsen af posten.

 

Gå ind i de områder, der er markerede på kortet og hør lyden. Lyden matcher billederne vist herunder (et billede af ruten med posterne på). Par billeder og lyd. 

Svar angives i svarformularen i bunden af siden. Hvis man mener lyd 1 passer til billede A svarer man altså A1.

 

Post 6: Find 5 fejl (10 min.)

Forberedelse

Tag et billede af postens område og opdel det på følgende måde.

Selve posten

Deltagerene får billedet, og skal angive de ting på billedet (samt koordinater), hvor billedet ikke er som i virkeligheden.

 

Del 2: Deltagernes poster

Under dette løb lavede deltagerne følgende poster, så de er vist her som eksempler:

 

Post 7:

"På denne post skal i tage og uploade 3 billeder, på alle billeder skal i kramme et træ. Det skal være forskellige personer fra gruppen på hvert billede, og det skal kun indeholde en person.

Der skal krammes et træ som; er højre end personen, lige så stort som personen og mindre en personen på billedet.

Der gives plus point, hvis alle tre træer er af samme sort."

 

Post 8:

"Her skal i, placere jer ved posten, og parre 3 kompaskurser med de 3 billeder. Angiv kompaskursen for hvert billede herunder."

 

Post 9:

"Tag en selfie og genskab den med materialer fra naturen. Upload den originale selfie og billeder i har genskabt herunder."

 

Post 10:

"Her skal i skrive XXX (vælg selv) med jeres kroppe. I skal tage ET billede pr. bogstav. I løbet af billederne skal alle ansigter indgå mindst én gang. Der skal være mulighed for at uploade 3 billeder.

 

Del 3: Deltagerne skal ud på det løb, de selv har lavet

 

 

Mad i Naturen løb

Udviklet af: Daniel Graungaard, Tine Skovbo Bunk & Mette Ozol i forbindelse med et seniorkursus i FDF, 2018.

  

Formål

Formålet med aktiviteten er, at lave et løb, forud for et måltid, hvor deltagerne skal bruge de ting, de har sanket i naturen til deres madlavning. Det gøres her ved at introducere dem til appen Vild Mad, der nemt gør det muligt at finde ud af, hvilke planter der er gode til madlavning.

 

Antal personer anbefalet: 16-20.

Antal hold anbefalet: 4.

 

Materialer og Apps

  • Vild Mad App
  • En trangia pr. hold
  • Hanois tårn puslespil
  • 4 reb
  • Bindegarn
  • Basis aftensmad ingredienser såsom:
    • Hvid fisk
    • Parmesan
    • Hvedemel
    • Gær
    • Bagekartofler
    • Nødder
    • Grønkål
    • Olie

 

 

 

 

Introduktion

Del 1:

Deltagerne skal rundt til fire poster. Ved at løse posterne kan deltagerne vinde basis-ingredienser til deres næste måltid. Posterne skal være fordelt, så deltagerne kommer igennem forskellige slags natur, og deltagerne har god til til at gå mellem posterne. For de skal bruge tiden til at lede efter planter, der kan gøre deres ret mere interessant. Deltagerne skal bruge appen Vild Mad til at finde ud af, hvilke planter der kan spises og til at finde inspiration til, hvad planterne kan bruges til. 

 

Del 2:

Mad konkurrence. Deltagerne har 3 timer til at lave mad over bål. Instruktørerne vurderer maden ud fra parametrene smag, udseende og natur.

 

 

 

Posterne

Post 1: Saml en trangia

Præmie
Hvid fisk + parmesan

Hver deltager får en eller flere dele af en trangia. Man må kun røre ved de dele, man har fået. Alle deltagerne har bind for øjnene. Holdet skal nu samle en trangia.

Må max tage 5 min.

 

Post 2: Tårnene fra Hanoi

Præmie
Hvedemel + gær

Deltagerne skal løse et Hanois Tårn puslespil sammen. De skal skiftes til at tage en del og de må ikke tale sammen undervejs. 

Må max tage 10 min. 

 

Post 3: Geometri

Præmie
Bagekartofler + nødder

Holdet skal ved hjælp af lange reb (flere reb bundet sammen) laves en 2x2 firkant med en cirkel inden i. Holdet har alle sammen bind for øjnene og må gerne tale sammen undervejs. En af deltagerne prikkes til at være den 'stumme', efter de er blevet 'blinde'. Den 'stumme' skal hende med at sidde i midten af cirkelen og firkanten til slut.

Må max tage 15 min. 

 

Post 4: Edderkoppespind

Præmie
Grønkål + Olie

Holdet skal igennem edderkoppespind lavet af bindegarn. Hver 'hul' i edderkoppespindet må kun bruges af én deltager, og deltagerne må ikke gå uden om edderkoppespindet for at komme om på den anden side.

Må max tage 10 min.

    

Smugler-Politi Løb

Udviklet af: Daniel Grungaard, Tine Skovbo Bunk & Mette Ozol i forbindelse med et seniorkursus i FDF, 2018.

 

 

Formål

Formålet med aktiviteten er at introducere deltagerne til appen Glympse gennem en legende aktivitet. Samtidig er det formålet at vise deltagerne, hvordan teknik kan bruges i en smugler/Grand Theft Auto (GTA) leg og reflektere over, hvilke fordele og ulemper der er ved dette. 

Posterne består af poser med perler, som skal symbolisere diamanter, som smuglerne vil finde. De vil blive lagt ud på posterne efter et kort, om laves på dagen.

Antal personer anbefalet: 16-20 personer.

Antal hold anbefalet: 4 hold.

Ydereligere er der brug for 2-3 politibetjente, og et tech support sted, hvor man har helle, mens man får hjælp.

 

Materialer og App

  • Glympse App: Gør det muligt at se løbets øvrige deltagere på et kort. Vi har gode erfaringer med ar bruge den til aktiviteter og løb.

  • Stof til armbånd/bandebånd i fire forskellige farver (fx orange, rød, gul, blå).

  • Poser til perler.

  • 2 kort med poster med røde perler.

  • 2 kort med poster med grønne perler.

  • 4 håndradioer.

 

Afvikling af løbet

Der er 4 forskellige hold smuglere (fx orange, rød, gul, blåt hold), som hver har et armbånd i deres holdfarve, og bindet kan laves om til et pandebånd (forklaring følger). Hvert hold går samlet rundt fra starten, og får inden start udleveret en håndradio. Alle hold er på samme kanal (dvs. at alle kan høre alt, hvad der bliver sagt). 

Hvert hold får udleveret et kort med en række poster på. Ved hver post er der 2 poser med perler/diamanter i enten farven rød eller grøn. Der er ikke lige mange perler/diamanter i hver pose og et hold må kun tage én pose pr. post. Det er derfor en fordel at komme først til en post og få posen med flest perler, da det gælder om at samle flest point (se nedenfor).

To af holdene (her rød og orange) får det samme kort udleveret med oversigt over poster, der indeholder grønne perler, men de to andre hold (blå og grøn) får udleveret et kort med poster, der indeholder røde perler. Holdene oplyses ikke om, at der findes to forskellige kort og to sæt perler.

 

Point

Holdet får 20 point ved at samle et sæt diamanter bestående af en grøn og en rød perle/diamant. Der gives 1 point pr. pose, som holder har fundet perlerne/diamanterne i og medbringer.

Alle deltagerne på holdet er markeret med et armbind i holdet farve. Når holder får perler/diamanter, må de fordele diamanterne mellem holdets medlemmer. Alle deltagerne, der bærer diamanter, skal tage deres armbind på som pandebånd, så det er synligt, hvem der har diamanterne.

Et hold kan fange et andet holds deltagere, ved fysisk at fange dem, og de kan også selv blive taget af andre. Hvis en deltager fanges af et andet hold, skal denne give alle sine diamanter til tilfangetageren. (Hvis den 'fangende' ikke i forvejen havde diamanter, skal denne huske at gøre sit armbind til pandebånd, når vedkommende får diamander.

Det er bestemt på forhånd, hvilke holds deltagere man kan gå efter:

  • Orange hold kan fange gult hold.
  • Rødt hold kan fange blåt hold.
  • Gult hold kan fange rødt hold.
  • Blåt hold kan fange orange hold.

Ud over holdene går der også politi rundt i området, som kan fange alle, men ikke selv blive fanget. Holdene kan orientere sig om, hvor de andre hold befinder sig via Glympse app. Dog kan man ikke se det hold, som hverken kan tage én eller blive taget af én (dvs. rød og orange kan ikke se hinanden, og gul og blå kan ikke se hinanden). Politiet kan også ses via Glympse og er synlige for alle, samtidig med at politiet selv kan se alle hold.

Der laves et område, der fungerer for Tech-support. Her er der helle for alle hold. Man kan kun blive i Tech-support, indtil man har fået den hjælp man skulle have, herefter kan Tech-support smide holdet ud af området. 

 

Afslutning

Løbet afsluttes på et fastsat tidspunkt og herefter findes vinderen ved at tælle point sammen.

 

 

Har du kommentarer eller forbedringer til aktiviteterne, er du velkommen til at sende os en besked